nooit meer burn-out!
in drie stappen leren genieten van werk en leven

Hondsmoe, angstig, trillerig, hyperactief. Vage lichamelijke klachten. Herkenbaar? Het zijn tekenen van burn-out. Het zelfhulpboek Nooit meer burn-out! beschrijft de drie stappen waarmee je je stresshormoonbalans kunt herstellen en de fysieke gevolgen de kop in kunt drukken. Bij burn-out is de stresshormoonbalans grondig verstoord door langdurige roofbouw op lichaam en geest. Tijd en rust zijn belangrijke voorwaarden voor een begin van herstel.

In Nooit meer burn-out! beschrijft Anita Roelands de drie stappen waarmee je je stresshormoonbalans kunt herstellen en de fysieke gevolgen van een burn-out de kop in kunt drukken. Het boek biedt handvatten om terugval en/of een nieuwe burn-out te voorkomen.

Fysiek ‘bijkomen’ is heel belangrijk. Toch leert de praktijk dat je van rust nemen en veel slapen onvoldoende herstelt. De echte sleutels voor succes zijn: gedoseerd actief zijn, conditie opbouwen, oude valkuilen op tijd herkennen, anders omgaan met de dagelijkse uitdagingen en weer kunnen genieten. Maar hoe doe je dat?

Het boek is opgebouwd rondom het 3B-programma voor Burnout. Het 3B-programma voor Burnout geeft je in drie elkaar logisch opvolgende stappen concrete handvatten om actief en doelgericht uit je burnout te komen.

BASIS: bij deze stap 1 leg je de basis voor een goede gezondheid. Je leert wat wel en niet handig is om te doen (en laten) als je een burnout hebt. Daarnaast krijg je handvatten hoe je je dag kunt indelen en hoe je gedoseerd je conditie kunt opbouwen. Samen met de concrete slaap-, eet- en drinktips, is dit een handreiking hoe je weer energie krijgt en hoe je fysiek goed kunt herstellen. Dit is de basis voor een nieuw begin.

BEWUST: in stap 2 wordt je je bewust van signalen van stress en de onderliggende oorzaken. Je ziet wat energievreters en wat energiegevers zowel thuis als op het werk zijn. Tevens krijg je handvatten aangereikt hoe je piekeren kunt stoppen en hoe je weer kunt gaan genieten. Stap voor stap krijg je hulp bij het hervatten van je werk.

BEKWAAM: stap 3 geeft handvatten voor zelfmanagement bij stress. Je bekwaamt je erin om (op tijd!) in te grijpen bij stresssituaties. Je leert hoe je herhaling kunt voorkomen. Verder vindt je oplossingen om emoties te reguleren, grenzen te bewaken en je werklast te doseren. Daarnaast leer je je drijfveren kennen en vertaal je die naar je werksituatie.

Roelands geeft antwoorden via een gestructureerd zelfhulpprogramma, gebaseerd op een wetenschappelijk ondersteunde protocollaire behandeling. Zij schreef een praktijkgids vol tips en vragen. Een uniek doeboek met tal van oefeningen en ruimte voor aantekeningen. Een handreiking aan iedereen die kampt met een (dreigende) burn-out.
<<bestel het boek bij bol.com of via uitgeverij SWP>>

ISBN: 978 9088 50 7519
152 pagina's
© 2017

.

Hierbij het registratieformulier om je gele signalen twee weken te registreren, behorende bij pag 61 van het boek

klachtenregistratie

Hierbij de invuldocumenten behorende bij de piekeropdracht op pag 72 van het boek.

oplossingsgericht