[3-maandenprogramma]
Regie in turbulente tijden

als je werklast wilt ombuigen naar werklust

Een programma van 3 trainingsdagdelen van 3 uur, tussentijds contact met je medecursisten via een online leeromgeving en een individueel coachingsgesprek waarin je grip gaat krijgen op je energieverslindende baan, zodat je elke dag fit en fluitend naar je werk gaat. Je gaat je eigen formule vinden om meer zelf te bepalen wat er op een dag gebeurt.

Ben je manager of professional met een veeleisende baan en wordt jouw dag gedomineerd door telefoontjes, emails of prioriteiten van anderen? Bij drukte ga je ongemerkt steeds minder doen wat voor jou belangrijk is en meer reageren op wat er op je afkomt; je wordt steeds door van alles afgeleid. Van het nadenken over je eigen doelen komt steeds minder terecht.

Ben jij iemand die veel werk naar zich toe trekt? Loop je soms gehaast door de gangen? Eigenlijk wil je dit niet, maar er moet zoveel en taken wegstrepen kan niet. Haast zorgt er in je hersens voor dat het veel lastiger wordt om overzicht te houden en pro-actief te blijven handelen.

Dat je bij hoge werkdruk of drukte in je eigen hoofd je laat afleiden is eigenlijk helemaal niet zo gek. Stresshormonen zorgen er namelijk voor dat prioriteiten stellen en relativeren amper lukt, daar is eigenlijk rust voor nodig. Maar aan rust kom je juist amper meer toe. Hoe doorbreek je dit?

Je hebt misschien niet het idee dat je rust of afstand kunt nemen, omdat het werk focus van je verlangt. Ik zie professionals daardoor steeds harder (gehaaster) gaan werken of langer doorwerken, Ze gaan 's avonds nog wat mails beantwoorden en in het weekend de stukken lezen waar ze doordeweeks niet aan toe zijn gekomen.

Dit is een vicieuze cirkel, je gaat steeds harder werken om dingen af te krijgen. Maar je hebt daardoor steeds minder tijd om bij te komen en afstand te nemen. Je hebt te weinig tijd om bij te tanken en daardoor raakt je accu stilaan leeg. Dit ga je merken aan kleine signalen zoals sneller geirriteerd raken en minder goede concentratie. Hierdoor doe je je werk minder efficiënt waardoor het werk afmaken extra tijd kost.

Langzaamaan kun je hierdoor overbelast raken. Uiteindelijk kun je daar ziek of zelfs burn-out van raken. Het ergste is het gevoel dat je het werk niet meer aankunt en dat anderen dat gaan merken.

Dit hoeft niet te gebeuren!
Rust is wel degelijk te creëren op momenten dat je een overvolle agenda hebt. Sterker: alleen vanuit rust en ontspanning zorgt je brein er voor dat je goed overzicht krijgt over alles en prioriteiten kunt stellen. Pas dan is er ook ruimte om grenzen te voelen en te stellen en rustig na te denken over wat voor jou belangrijk is in jouw werk.

Daarmee bepaal je je eigen koers en neem je regie zodat je groeit in je werk en op een meer moeiteloze manier successen weet neer te zetten.

Het is mogelijk dat je nog steeds genoeg energie voelt, ondanks dat je misschien lange dagen maakt. Het is daarnaast ook heel prettig als je 's ochtends je bed uit stapt en zin in je werk hebt. Dat je voor je ziet wat je die dag wilt gaan doen en dat je daar die dag ook naar toe werkt.

Hoe klinkt dit? Goed? Mooi. Want dit is waar Anke en ik je graag bij willen helpen in ons programma.

Het driemaanden programma “Regie in turbulente tijden” helpt je de regie weer te vinden in de waan van de dag, in je eigen tempo keuzes te maken en je goed te concentreren op het bereiken van je doelen. Zodat werklast een werklust wordt.

Wat kan het programma voor je betekenen? Je krijgt veel concrete handvatten, treffende inzichten en praktische sturingsmiddelen die direct op het werk of thuis toe te passen zijn zodat je kunt voldoen aan wat het werk van je verlangd, maar je daar zelf de koers in bepaalt.

Het programma helpt om effectief, energiek en productief te blijven zodat je ‘s ochtends positief, fit en met helderheid je bed uit stapt.

Het doel is dat je:

  • leert hoe je je rust bewaak bij grote drukte
  • een manier vindt die moeiteloos is, om met alle eisen die er aan je gesteld worden, om te gaan
  • niet alleen weet dat je naar je signalen moet luisteren, maar het ook echt gaat doen
  • overzicht creëert in je dag en taken (daaruit maak je goede keuzes, bepaal je prioriteiten en werk je vanuit je eigen wensen en doelen)
  • bewust keuzes maakt in alle emails, vragen van collega’s en opdrachten die op je afkomen
  • tijdig grenzen herkent en signalen van stress en vermoeidheid ombuigt
  • ratio en gevoel daarbij hand in hand laat gaan
  • weet welke zelfzorg nodig is om fit en energiek op het werk te blijven
  • goed aan kunt geven wat jij van anderen verwacht of nodig hebt.

Op deze manier bewaar je in turbulente tijden niet alleen de rust, maar stel je ook gemakkelijker prioriteiten en bepaal je je eigen werkindeling, Hierdoor groeit je tevredenheid over jezelf en je zelfvertrouwen. Daarnaast heeft het impact op je gezondheid en sta je positiever in je werk en tegenover je relaties.

Dit is hoe een deelnemer het programma heeft ervaren:
“Ik had het heel druk in mijn werk, had geen overzicht in mijn werk en sliep ’s nachts slecht. Ik vertel nu aan heel veel mensen wat ik geleerd heb. Ik slaap veel beter en ik luister goed naar mijn eigen signalen in plaats van steeds maar door te gaan. Ik ontspan nu ook bewust als ik gestrest ben. Al met al ben ik veel relaxter geworden.”
Manager Formule

Dit is wat deelnemers onder andere geleerd hebben:
- "Na 8 weken niet 's avonds werken blijkt dat er nog steeds geen brandjes zijn ontstaan, dus ik blijf dit zo doen".
- "Om vooruit te komen, moet je af en toe tijd 'eruit' nemen."
- "Ik heb geleerd iemand anders' probleem niet mijn probleem te maken".

Programma
Het programma bestaat uit drie trainingsdagdelen en een individueel coachingsgesprek. Elk dagdeel behandelt een specifiek onderdeel dat van belang is om het gevoel "geleefd te worden" door je werk en het "te vaak over je grenzen heengaan" te kunnen keren:

1. Respect voor eigen grenzen en signalen
Hoe grijp je in bij overbelasting of vermoeidheid? Aan welke signalen kun je merken dat je in de risicofase komt en een grens bereikt? Hoe kun je signalen van overbelasting tijdig ombuigen? Wanneer zijn pauzes echt nodig? Hoe helpen jouw signalen jou, zodat je binnen alle tumult dat er is, toch je eigen doelen kunt bewaken en daarmee regie neemt over je werkdag?

2. Fysieke en mentale fitheid
Hoe blijf je mentaal en fysiek weerbaar gedurende de dag, ondanks alle hectiek? Hoe kun je met beleid je energie gebruiken? Hoe blijf je aandacht houden voor jezelf gedurende een werkdag? Hoe zorg je ervoor dat je geconcentreerd kunt blijven werken? Deze module gaat ook over basisvoorwaarden voor fitheid zoals een energiebehoudende dagindeling, pauzegebruik, sporten, eten en drinken, slaaprituelen en genieten.

3. Hanteren van werkdruk (en regie nemen)
Op basis waarvan stel jij jouw prioriteiten? Wat helpt bij het hanteren van werkdruk? Wat is het verschil in handelen vanuit de ratio of handelen vanuit gevoel? Welke rol speelt intuïtie hierbij? Hoe weet je welke keuze / prioriteit voor jou belangrijk is? Wat houdt jou tegen om voor deze keuze te gaan staan?

Eén maand na de training heb je het afsluitende coachingsgesprek, waarbij je eigen vraagstukken diepgaander bespreekt en je concrete acties en extra vertaalslagen maakt naar je werk.

Het programma is inclusief een praktisch werkboek boordevol gouden tips over lijfsbehoud en werklastverdeling. Daarnaast krijg je opdrachten mee via een online leeromgeving. Via dit platform krijg je continu bijstand van je medecursisten en de trainers.

Dit is welke mindsetverandering een deelnemer aan het programma heeft ervaren:
“Ik wilde meer regie in mijn werk en liep langs het randje van overspannenheid. De meerwaarde van het programma lag echt in het leren voelen. Het heeft mij geholpen om grenzen te stellen. Ik weet nu dat grenzen stellen mag en ik zie het niet meer als egoïstisch.”
HR businesspartner van een grote zorgorganisatie

 

AnkeBerentschotAnita Roelands


Waarom kunnen wij je helpen?

Zowel Anke Berentschot als ik hebben onze eigen zoektocht gehad in het voelen en bewaken van onze eigen grenzen, het bepalen van een eigen koers en het omgaan met drukte en stress.

Mijn verhaal
Toen ik afgestudeerd was in 1993 was ik overspannen. Ik schaamde me daar diep voor. Ik was vaak hondsmoe, maar had dat niet goed door. Uit enthousiasme voor mijn vak gecombineerd met een dosis perfectionisme deed ik 4 stages ipv 1!

Ik was heel onzeker over mijn eigen kunnen en dacht dat blijkbaar op deze manier op te lossen. Dat ging allemaal heel onbewust trouwens, ik dacht daar niet echt over na, maar dat was mijn patroon.

Gedurende de jaren die volgden ben ik proefondervindelijk gaan zoeken naar manieren om met mijn enthousiasme, energie en grenzen om te gaan en om dit patroon van energieverlies te doorbreken. Dat heeft me heel veel tools en inzichten opgeleverd, die ik graag met jullie deel

Wat bieden wij?
Wij zijn twee experts in burn-outpreventie en daarbij helpen we mensen de veranderingen te bewerkstelligen die daarvoor nodig zijn. We nemen jullie mee in een ervaringsgerichte training, waarbij je stevige en blijvende handvatten krijgt. Wij zijn haptotherapeut en arbeidspsycholoog en hebben beide de missie om diepe en blijvende verandering van houding, gedachten en gedrag te bewerkstelligen.

Het programma is gericht op het direct opdoen van ervaringen, omdat bewezen is dat een programma dat gericht is op kennisoverdracht minder blijvend resultaat geeft. Ervaringsgerichte programma's hebben grotere impact.

Anke Berentschot is fysiotherapeut, haptotherapeut, trainer en coach.
Anita Roelands is Registerpsycholoog NIP | Arbeid & Organisatie, managementtrainer en yogadocent en is schrijver van het boek Nooit meer burn-out! In drie stappen leren genieten van werk en leven.

Wat biedt het programma je?

Drie dagdelen met twee trainers die vanuit verschillende invalshoeken veel handvatten bieden om met werkdruk om te gaan, zoals:

  • veel oefeningen waarin je ontdekt waar je letterlijk staat tov jouw grenzen, ontdekt waar je grenzen liggen, hoe je ze kunt voelen en respecteren en waarom je er soms aan voorbij gaat
  • inzicht in en herkenning van eigen signalen, fysieke behoeften, zodat je tijdig leert ingrijpen
  • inzicht in jouw functionele en disfunctionele manieren van omgaan met werkdruk, zodat je ontspannen in je werk komt te staan
  • je ziet wat jouw energiegevers en -vreters zijn, waar je van ontspant en oplaadt en wat stress met je doet, zodat je het tij voor jezelf kunt keren
  • korte theoretische onderbouwing alles wat helpt bij energieverlies en werkdruk
  • veel afwisseling tussen doen en praten
  • concrete handvatten die tijdens het werk toe en in te passen zijn
  • opdrachten die je tussen de sessies thuis of op het werk gaat uitvoeren
  • korte oefeningen die jou op je werk direct energie kunnen geven
  • veel ervaringen met de voordelen van tussentijdse ontspanning
  • de steun, herkenning en tips van medecursisten die hetzelfde als jij ervaren

Daarnaast krijg je ook nog:

  • een intentiepeiling / reflectie vooraf
  • vragenlijsten om je mentale en fysieke fitheid te meten
  • een boek met uitleg, praktische werkvormen, schema's en tips
  • een coachingsgesprek waarin je jouw eigen vragen, puzzels of hardnekkige patronen kunt inbrengen en uitdiepen
  • een online leeromgeving om je theorie na te lezen, opdrachten te maken en ervaringen te delen

Kosten
De kosten bedragen €997,- per deelnemer (bedrijfstarief). Als je samen met een collega of vriend komt, dan betaalt de collega/vriend slechts €450,-. Particulieren betalen €450,-. De bedragen zijn inclusief intentiepeiling en vragenlijsten, drie trainingsdagdelen, het coachingsgesprek, het werkboek, deelname aan een online leeromgeving, extra materialen en zijn exclusief 21% BTW. Bij in-company gelden andere prijzen.


ik meld mij aan

Data
Deze training is in-company te verzorgen.

Maak een afspraak om te overleggen of het programma iets voor jou of jouw medewerker kan betekenen. In dit gesprek krijg je meteen al wat handvatten mee waar je direct mee aan de slag kunt. Een afspraak maken kan via 075-7720256 | 06-24244601.

ik wil eerst meer informatie