4 vragen om bij stress goed voor jezelf te zorgen

Als stress niet meer positief is, is het belangrijker dan ooit om goed voor jezelf zorgen. Het is namelijk het eerste wat niet meer goed gebeurt. Dit “goed voor jezelf zorgen” is echter een holle frase als je niet goed weet HOE.

Eigenlijk weet je misschien inmiddels wel wat goed voor je is: dat je vaker “nee” moet zeggen en dat je meer voor jezelf op moet komen. En je weet ook wel dat EERDER rust nemen je helpt om ontspannen te blijven in je werk (en thuis).

En ondanks dat je dit allemaal weet, kan het zijn dat je er niet naar handelt. Het is namelijk verleidelijk om “ja” te zeggen als de ander wat van je vraagt, iets langer door te gaan dan goed voor je is. Toch liever eerst deze email, offerte, rapport, planning afmaken voordat je naar huis gaat.

Waarom doen we bij aanhoudende stress niet wat goed voor ons is? Waarom putten we ons tegen beter weten zo uit? Omdat we bang zijn. Bang voor afwijzing, bang dat we de ander kwetsen, dat de ander boos wordt, dat we een slechte indruk maken, dat het werk dat we afleveren niet goed genoeg is.

Vaak zijn het deze onderliggende angsten die ons tegenhouden. Als je je niet meer door deze angsten laat leiden, dan pas kom je sterker voor je wensen en behoeftes op, zeg je moeitelozer “nee”, weet je beter welk werk eerst gedaan moet worden en wat best nog wel even kan wachten. Stel jezelf vier vragen om iets met deze angsten te doen zodat je beter voor jezelf gaat zorgen.

Vraag 1. Wat houdt mij tegen? Ga eerst eens na wat je merkt als je toch doorgaat terwijl je eigenlijk wilt stoppen of moe bent. Sta er eens bij stil wat jou tegenhoudt als je merkt dat je naar huis wilt en je toch doorgaat. Is dat omdat collega's ook doorwerken? Of omdat je weet dat er morgen ook weer een berg werk zal liggen? Wat nou als je toch zou toegeven aan je vermoeidheid en naar huis zou gaan? Welke weerstand/angst komt er dan naar boven?

Vraag 2. Waar in mijn lichaam voel ik die weerstand om voor mezelf te zorgen? Traceer het in je lijf. Waar voel je die angst voor afwijzing? Waaraan merk je dat “nee” zeggen nog steeds spannend is? Waar ergens in je lichaam zit dat schuldgevoel dat er is als je voor jezelf zou opkomen?

Je kunt het op allerlei plekken merken, bijvoorbeeld aan je ademhaling. Die kan sneller zijn, of oppervlakkiger. Misschien aan een druk op je borst of aan de harde spieren in je nek of rug. Hoofdpijn kan ook, of een soort zenuwengevoel over je hele lichaam.

Sta stil bij de signalen in je lichaam, zonder aandacht te besteden aan je gedachtes hierbij. Laat die maar even gaan.

Vraag 3. Wat heeft deze plek (ademhaling, borst, etc) nodig? En wacht rustig op een antwoord. Je lichaam is namelijk geen instant machine.

Je kunt natuurlijk hele verschillende antwoorden krijgen, zoals “rust”, “ruimte” of “warmte”. Wat je lichaam ook nodig kan hebben is: “een slokje water” of “beweging”.

Vraag 4. Hoe kan ik deze plek geven wat “ie” nodig heeft? Hoe kun je ervoor zorgen dat je lichaam krijgt wat het op dat moment verlangt? Als je daar meteen voor zorgt (bijvoorbeeld door dat slokje water te nemen, of door je benen te strekken), zorg je dus goed voor je ZELF.

Een broodnodige stap bij stress is om aandacht aan je lichaam te besteden (iets wat sterk verwaarloosd raakt bij stress). Aandacht geven aan lichamelijke behoeften heeft geen angstige consquenties, omdat je er niet per se anders door gaat handelen of slechter werk gaat afleveren. Integendeel.

Een manier om aandacht aan je lichaam te besteden is door de angst onder ogen te zien. Door angst even de aandacht te geven, te voelen waar het zit in je lichaam en het vervolgens die plek goed te verzorgen en te koesteren, zorg je goed voor jezelf. Zo wordt angst van een slechte raadgever een manier om aandacht aan je lichaam te geven.

Samengevat: als je stress hebt, stel jezelf dan de volgende vier vragen:

  1. Wat houd me tegen om te doen wat goed voor me is?
  2. Waar in mijn lichaam voel ik dat?
  3. Wat heeft het nodig?
  4. Hoe kan ik daar voor zorgen?

Zo vermindert de angst of het schuldgevoel met als gevolg dat je je er minder door laat leiden. En zo kun je zonder angst of schuldgevoel “nee” zeggen tegen vervelende dingen en “ja” zeggen tegen leuke dingen, waardoor je krachtiger voor jezelf opkomt, energiek blijft en plezier blijft houden in je werk.


Groetjes, Anita
©Anita Roelands

Wil je meer artikelen ontvangen over hoe je stress de baas blijft en steeds geïnspireerd aan het werk kunt blijven, zodat je optimaal sturing en plezier hebt op het werk? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.